Vanliga frågor och svar


Inflyttning

Att flytta in hos oss
Har du bestämt dig för att flytta in hos Lantz Fastigheter? Bra! Du kommer inte att ångra dig. När du har bestämt dig för din lägenhet och den tidigare hyresgästen flyttat in kommer vi att besiktiga lägenheten och upprätta ett besiktningsprotokoll. Vi kommer gemensamt överens om inflyttningsdag, oftast sker detta på tillträdesdagen. Då kommer även överlämning av nycklar att ske. Ett förslag är att kontakta den tidigare hyresgästen, utifall att det är några särskilda funderingar, eller om det finns abonnemang som kan tas över från respektive part. Kom ihåg att du måste ha ett eget el- och tv-avtal. Glöm ej heller bort att teckna en ny hemförsäkring.
Att leva med grannar
Det är viktigt att vi respekterar varandra när vi bor i samma hyresfastighet. Det finns regler som styr vad man kan förvänta sig vad gäller ljudnivåer mellan de olika lägenheterna och vi uppmanar er att använda sunt förnuft. Om du upplever problem med dina grannar så föreslår vi att ni pratar med dem först, om problemet kvarstår kontakta oss. Mellan tio på kvällen och sju på morgonen uppmanar vi hyresgästerna att hålla ljudnivåerna nere av respekt för grannarna, vilket gäller i såväl lägenheten som i trapphuset. Om du som hyresgäst ska ha någon fest eller liknande, uppmanar Lantz Fastigheter dig att sätta upp en lapp i trapphuset eller ring på hos grannarna och informera dem om de kommande festligheterna. Att prata med sina grannar hjälper väldigt mycket på vägen och gör att missförstånd kan undvikas.

Att betala din räkning

Så fungerar det
Hyran betalas månadsvis i förskott senast den sista vardagen varje månad till Lantz Fastigheters bankgiro (5173-7351). Ange ditt för- och efternamn samt den månad hyresbetalningen avser, exmpelvis: "Namn Namnsson, Juli". Vi skickar inte ut några avier, utan eget ansvar råder.
Om du inte betalar din hyra
Se till att betala din hyra i tid. Om så inte sker, och betalningen blir försenad, debiteras drösmålsränta. Om vi måste skicka ut en påminnelse eller lämna vidare ärendet till inkasso tillkommer även kostnader för detta. Om betalningen uteblir eller är försenad kan det leda till uppsägning av ert hyreskontrakt. Kom ihåg att du är skyldig att betala hyran, även om ni inte har fått någon hyresavi. Kontakta oss omedelbart om det skulle finnas problem med hyresbetalningen eller om ni ej har fått avi:er.

När du är boende

Våra skyldigheter
Om du har något form av fel på din lägenhet, kontakta oss via får hemsida för att göra en felanmälan - så fixar vi problemet. Där finns också uppgifter vid akuta ärenden. Om du har problem med ... ... dina vitvaror, till exempel kyl, frys eller tvättmaskin. ... din elanläggning. ... ditt lås eller dörrar i lägenheten. ... fasta objekt som Lantz Fastigheter har installerat ska du kontakta oss. Om du är osäker på vad som gäller kan du helt enkelt kontakta oss.
Dina skyldigheter
Vi som hyresvärd har stort ansvar för lägenheterna, men även hyresgästen har ett ansvar. Hyresgästen måste kontakta oss för stora förändringar i lägenheten, till exempel installation av diskmaskin eller liknande. Det är upp till hyresgästen att byta glödlampor och säkringar själv (där ingår även de som är i vitvarorna). Hyresgästen är också skyldig att rengöra frånluftsventiler, golvbrunnar och vattenlås. Hantera helt enkelt lägenheten med respekt, tvätta och torka av efter dig, håll det allmänt städat och om något händer: Kontakta oss. Om Lantz Fastigheter vid besiktning, eller servicebesök, anträffar felaktigheter som orsakats av överslitage - eller ren skadegörelse - får du som hyresgäst stå för reparationskostnaderna. Om hyresgästen utför renoveringsarbeten som inte är godkända av Lantz Fastigheter är denne återställandeskyldig vid flytt. Samtliga av våra lägenheter och hyreshus är rökfria. Detta gäller även balkongerna och rökning kan ske vid angiven plats i anslutning till fastigheten.
Du kan alltid kontakta oss
Om du är osäker för vad som gäller, eller om du har några allmänna frågor och funderingar, är det bara att skicka ett meddelande till oss.

När du tänker flytta

Tänker du hyra ut i andra hand?
Om du skulle vilja hyra ut din lägenhet i andra hand måste du kontakta oss först, det är inte tillåtet att göra det annars. Då förklarar vi mer hur det fungerar.
Avflyttning
Om du ska flytta från din lägenhet måste kontraktet alltid sägas upp skriftligt, gör gärna detta i god tid. Hyresgästen är ansvarig för att betala hyran under hela uppsägningstiden, som står angiven i kontraktet. Månaden som lägenheten sägs upp räknas inte in i uppsägningstiden. I samband med avflytten gör Lantz Fastigheter en besiktning av lägenheten, och då ser vi gärna att hyresgästen även är med. All utrustning som tillhör lägenheten måste finnas på plats och i samband med besiktningen ska samtliga nycklar också lämnas tillbaka. Annars kan hyresgästen bli skyldig att bekosta ett låsbyte.
Flyttstädning
Vid besiktningen ska lägenheten vara noggrannt städad och den nya hyresgästen ska inte själv behöva städa vid inflyttningen. Därför måste samtliga utrymmen som tillhör lägenheten städas och rensas, däribland garaget, balkong och förråd. Om Lantz Fastigheter bedömer att städningen är otillräcklig kan du bli tvungen att betala städningen i efterhand.

Tips för underhåll

Spis och ugn
Torka av spishällen efter varje gång du lagat mat så att inte fett och spill bränns fast. Rengör ugnen genom att stryka ut såpa och sätta ugnsvärmen på drygt 100 grader. När såpan börjar bubbla stänger du av och låter ugnen svalna. Torka sedan ur med rikligt med vatten. Torka torrt. Spiskåpan: Fett i filter och spiskåpor ökar brandrisken. Filtret i spiskåpan bör rengöras en gång i månaden. Hela filtret kan diskas i maskin. Det går också att krama ur filterduken som sitter inuti filtret i varmt vatten med diskmedel.
Kyl och frys
Kylskåp ska ha en temperatur på 4–8˚C. Då temperaturen minskar med en grad ökar elförbrukningen med cirka 10 procent. Svalen ska vara något varmare och ha en temperatur på 8–12˚C. I frysen ska det vara cirka –18 till –20˚C.
Golv
De flesta golvytor inklusive parkett rengörs lättast genom våttorkning. Observera att Linoleumgolv skadas av mycket och hett vatten. Använd sparsamt med rengöringsmedel. Skydda golvet från repor genom att sätta skydd, t.ex. filttassar, under tunga möbler som du ska flytta.

Fler tips för underhåll

Väggar
Målade ytor och plastdetaljer rengörs med ljummet vatten och ett milt rengöringsmedel. Tapeter med plastskikt av vinyl torkas med fuktig trasa. Övriga tapettyper dammtorkas.
Avlopp
När vattnet rinner ut sakta i avloppet i kök och badrum har det oftast blivit stopp. Stopp kan bero på igensatta vattenlås och golvbrunnar, avlagringar i avloppsledningarna eller nedspolning av föremål i avloppet. Tänk på följande för att undvika stopp: Släng kaffesump och teblad i soporna – inte i vasken Släng bomullstops, bindor och pappershanddukar i papperskorgen – inte i toaletten Tag bort hår och annat som fastnat i bottenventilen i badkaret, handfatet och diskhon Åtgärda stopp Mindre stopp i handfat och diskho går enkelt att åtgärda själv. Använd en avloppsrensare med sugkåpa av gummi. Den finns att köpa i vanliga varuhus. För att göra rensningen mer effektiv kan du öka trycket genom att hålla för hålet som är tänkt som översvämningsskydd. Du kan även plocka isär och rensa vattenlåset som sitter under handfatet/diskhon. Tips på hur du rensar vattenlåset hittar du här Även golvbrunnen i badrummet har ett vattenlås som måste rensas med jämna mellanrum för att inte dålig lukt ska uppstå. OBS! Använd aldrig kaustiksoda för att rensa avloppet, då detta kan förvärra situationen. Är du bortrest under en längre tid, be den som ser till din lägenhet att spola vatten i diskho, handfat och wc-stol då och då. På så sätt slipper du dålig lukt på grund av att vattnet i vattenlåsen avdunstar.
Säkringar
Kontrollera alltid säkringarna om en lampa eller el-apparat slutat fungera. Är en säkring trasig byter du den enkelt. Stäng först av den apparat/lampa som kan vara felaktig och dra om möjligt ur kontakten. Sätt i rätt typ av säkring. Ha alltid extra säkringar hemma.
Toalett
Rengör porslinsytor regelbundet. Använd ett milt rengöringsmedel och se till att det inte är i kontakt med porslinets yta för länge. Använd inte medel med slipande effekt, medel som innehåller talk eller kraftiga syror Vid rengöring av wc -stol, sprid rengöringsmedlet i stolen och under spolningskanten. Låt medlet verka i några minuter och avlägsna därefter med borste, skölj med vatten. Om rengöringsmedlet hinner torka bildas ett skikt som är svårt att avlägsna Läckande toalettstolar bör repareras snarast. Kontakta HSBs för att göra en serviceanmälan/Felanmälan Badkar och andra emaljerade ytor är lätta att hålla rena och är beständiga mot de flesta kemikalier. Hårda slipmedel såsom stålull och fibersvamp skall dock inte användas Blandare rengörs bäst med en mjuk trasa och mild tvållösning, eftersköljning med vatten och polering med torr trasa. Använda inte kalklösande, sura eller slipande medel. För att avlägsna kalkfläckar, använd hushållsättika och spola med vatten

Viktiga dokument